Jak pozować do zdjęć biznesowych?

Sesja biznesowa jest usługą fotograficzną, dopasowaną do określonych potrzeb wizerunkowych. Wbrew powszechnej opinii, zdjęcia biznesowe mogą mieć bardzo indywidualny charakter. W zależności od tego, czym zajmuje się osoba fotografowana oraz do kogo adresowane jest zdjęcie, fotografia biznesowa posiada bardzo szeroki wachlarz zastosowań. Zdjęcie tego typu zwykle wykorzystywane jest do CV, na strony www, czy na profile branżowe w mediach społecznościowych. Decydując się na sesję, można wybrać zarówno zdjęcia formalne, korporacyjne, jak i swobodne portrety wizerunkowe. Jakie pozy przyjmować, aby wyglądać profesjonalnie?

Jak pozować do zdjęć biznesowych? Sesja biznesowa pozy. - BRONIECKY

Pozy do sesji zdjęciowej – triki przydatne do zastosowania

Portret wizerunkowy należy do najczęściej wykonywanego rodzaju fotografii o charakterze biznesowym. Ten rodzaj zdjęć wykorzystywany jest zarówno przez niewielkie przedsiębiorstwa, duże korporacje, jak i klientów indywidualnych oraz freelancerów.

Głównymi celami sesji biznesowej jest odświeżenie albo ujednolicenie wizerunku, a także uwypuklenie konkretnych cech osoby fotografowanej. Ten rodzaj usługi fotograficznej różni się od pozostałych, gdyż wymaga zachowania pewnej stałej konwencji. Charakter zdjęć jest bardziej formalny i profesjonalny. Aby osiągnąć ten efekt, istotna jest właściwa aranżacja, a także odpowiednie pozy.

Do najpopularniejszych trików poprawiających wygląd sylwetki w obiektywie, należą:

  • Zastosowanie tzw. pozycji pół bocznej – dzięki takiemu układowi ciała, sylwetka nabiera trójwymiarowej głębi. Warto jednak pamiętać, aby nie usztywniać ciała oraz nie ustawiać kończyn w nienaturalnych pozycjach.
  • Zastosowanie pozycji lekko pochylonej do przodu – układ ciała polegający na swobodnym odchyleniu ramion do tyłu i nieznacznym wysunięciu głowy do przodu. To sprawi, że sylwetka nabierze właściwych proporcji, a ciało będzie wyglądało szczuplej i bardziej naturalnie.
  • Głęboki wdech – wciągnięcie powietrza przed wykonaniem zdjęcia to technika stosowana przez profesjonalne modelki i modelów. Celem tego zabiegu nie jest stworzenie pozoru płaskiego brzucha, ale uniesienie sylwetki, w celu osiągnięcia pewnej i stabilnej postawy ciała.
  • Eliminacja tzw. drugiego podbródka – aby pozbyć się tego niekorzystnego efektu, wystarczy wysunąć żuchwę lekko do przodu i oprzeć język na dolnych zębach.

Sesja biznesowa – pozy, których warto unikać

Pozy do sesji biznesowej różnią się od tych stosowanych np. przy sesji modowej lub rodzinnej. Sylwetka osoby fotografowanej powinna być zaprezentowana tak, aby komunikować profesjonalizm i klasę. Z tego powodu warto wspomnieć o kilku pozach, których nie należy stosować, bowiem zniekształcają one sylwetkę i odbierają zdjęciom biznesowego charakteru. Należą do nich m.in.:

  • Pozowanie na wprost obiektywu – jest to jeden z najczęściej popełnianych błędów podczas wykonywania sesji zdjęciowych. Tego typu pozycja jest niekorzystna, niezależnie od typu sylwetki. Pozowanie na wprost ewidentnie spłaszcza ciało i uwypukla nawet najdrobniejsze mankamenty.
  • Przyciskanie ramion do tułowia – ta poza sprawia, że ramiona w obiektywie aparatu znacznie się powiększają. Chcąc zachować naturalne proporcje, warto je lekko odchylić, aby wprowadzić nieco przestrzeni pomiędzy kończyną, a resztą ciała.
  • Złączone nogi – podobnie jak w przypadku przyciskania rąk do tułowia – pozycja zaburza naturalne proporcje sylwetki. Wizualnie poszerza dolną partię ciała, tworząc wyraźną dysproporcję. Dlatego, jeśli osoba fotografowana pozuje na siedząco, warto zastosować pozycję pół boczną z założeniem nogi na nogę.
  • Sztuczny uśmiech – warto unikać pełnego uśmiechu wykonywanego na komendę. Chcąc zaprezentować się na zdjęciach biznesowych z klasą i elegancją, należy także zrezygnować z nienaturalnych min. Lekki uśmiech zdecydowanie bardziej ociepla wizerunek, dodając pewności siebie.

Pozy do sesji zdjęciowej – co zrobić z rękoma?

Bardzo często zdarza się, że przy pozowaniu do sesji biznesowej, największym wyzwaniem okazuje się ułożenie rąk. Osobom fotografowanym najwięcej trudności sprawia zagospodarowanie dłoni tak, aby ujęcie było, jak najbardziej naturalne. W tym celu warto zastosować kilka sprawdzonych póz, które doskonale oddają charakter sesji biznesowej. Należą do nich:

  • ręce swobodnie splecione na klatce piersiowej,
  • ułożenie dłoni na biodrach,
  • połowiczne wsunięcie dłoni do kieszeni,
  • chwycenie rękami za poły żakietu lub marynarki,
  • chwycenie jedną dłonią za podbródek, a drugą podparcie łokcia.

Doskonałym sposobem na osiągnięcie naturalnego ułożenia rąk podczas sesji biznesowej, jest zastosowanie rekwizytów. Wystarczy wziąć do ręki telefon, długopis, notatnik, teczkę czy filiżankę. To sprawia, że zdjęcie staje się dużo bardziej dynamiczne oraz dodaje osobie fotografowanej pewności siebie.